Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków
UCHWAŁA NR XXXVII.368.2018 RADY MIEJSKIEJ W MAKOWIE PODHALAŃSKIM
z dnia 26 września 2018 roku
Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego z dnia 22 października 2018 r. poz. 6964.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług na terenie Gminy Maków Podhalański.
§ 2.
Użyte w uchwale skróty oznaczają:
- „ustawa” - ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. Z 2017 r. poz. 328, z późn. zm.);
- „Przedsiębiorstwo” - przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne;
- „Odbiorca” - odbiorcę usług, o którym mowa w art. 2 pkt 3 ustawy;
- „umowa” - umowę o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków;
- „wodomierz na ujęciu własnym” - przyrząd pomiarowy mierzący ilość wody pobranej z własnych ujęć wody Odbiorcy, zainstalowany i utrzymywany na koszt Odbiorcy;
- „wodomierz dodatkowy” - przyrząd pomiarowy zainstalowany za wodomierzem głównym lub wodomierzem na ujęciu własnym, służący określeniu ilości wody bezpowrotnie zużytej, zainstalowany i utrzymywany na koszt Odbiorcy.
Rozdział 2
Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków
§ 3.
- Przedsiębiorstwo na podstawie zawartej umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków:
- dostarcza Odbiorcy wodę:
- pod odpowiednim ciśnieniem w przyłączu, nie niższym niż 0,05 MPa,
- o normatywnej jakości odpowiadającej wodzie przeznaczonej do spożycia przez ludzi, określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ustawy,
- minimalną ilość dostarczanej wody określa umowa zawarta z Odbiorcą.
- odbiera ścieki w sposób ciągły, ostanie i składzie zgodnym z przepisami art. 9-11 ustawy, w ilości określonej w umowie zawartej z Odbiorcą.
- dostarcza Odbiorcy wodę:
- Umowa określa rodzaj ścieków odprowadzanych przez Odbiorcę oraz dopuszczalny poziom zanieczyszczeń tych ścieków.
§ 4.
- Przedsiębiorstwo prowadzi regularną wewnętrzną kontrolę jakości dostarczanej wody i jakości odprowadzanych ścieków bytowych i przemysłowych.
- Przedsiębiorstwo informuje konsumentów o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ustawy.
§ 5.
- Przedsiębiorstwo zapewnia prawidłową eksploatację urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, w tym dokonuje na własny koszt niezbędnych napraw.
- Przedsiębiorstwo zapewnia niezawodne działanie przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, o ile znajdują się w jego posiadaniu na podstawie tytułu prawnego (własność, prawa obligacyjne), w tym dokonuje na własny koszt niezbędnych napraw, za wyjątkiem usuwania uszkodzeń powstałych z winy Odbiorcy.
- Jeżeli w trakcie eksploatacji przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, będącego w posiadaniu Odbiorcy, powstanie zagrożenie istotnego obniżenia poziomu usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo, Odbiorca jest zobowiązany do niezwłocznego usunięcia przyczyn zagrożenia.
- W przypadku, gdy Odbiorca nie usunie zagrożenia, a którym mowa w ust. 3, pomimo wezwania ze strony Przedsiębiorstwa, ma ono prawo podjąć wszelkie działania zmierzające do usunięcia zagrożenia, włącznie z wyłączeniem dostawy wody lub odbioru ścieków.
Rozdział 3
Warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług
§ 6.
- Przedsiębiorstwo udostępnia zainteresowanym wzór wniosku o zawarcie umowy.
- Wzór, o którym mowa w ust. 1, określa dane identyfikacyjne wnioskodawcy oraz elementy przedmiotowo istotne, w szczególności określenie ilości i jakości świadczonych usług.
- Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawca przedstawia Przedsiębiorstwu:
- dokument określający aktualny stan prawny nieruchomości, z wyjątkiem sytuacji, o której mowa w art. 6 ust. 4 ustawy,
- w przypadku osób prawnych, przedsiębiorców i instytucji – odpis z właściwego rejestru wskazujący na sposób reprezentacji podmiotu.
- W przypadku korzystania z nieregulowanego stanu prawnego, wnioskodawca określa swój status do zajmowanej nieruchomości,
- Przedsiębiorstwo sporządza i przedkłada wnioskodawcy projekt umowy niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku o zawarcie umowy.
§ 7.
Umowa jest zawierana na czas nieokreślony, chyba że:
- tytuł prawny do nieruchomości przyłączonej do sieci został ustanowiony na czas określony;
- po upływie określonego w umowie terminu realizacja postanowień umowy nie jest możliwa;
- umowa na czas określony dotyczy obiektu w budowie – do czasu stwierdzenia prawidłowości wykonania oraz zgodności z wydanymi warunkami przyłączenia i projektem technicznym wykonanych przyłączy potwierdzonych protokołem odbioru końcowego;
- wnioskodawca składa wniosek o zawarcie umowy na czas określony.
§ 8.
- Wszelkie zmiany faktyczne i prawne skutkujące zmianą treści umowy Odbiorca powinien zgłaszać w Przedsiębiorstwie w ciągu 7 dni.
- Nie wymaga zmiany umowy zastosowanie przez Przedsiębiorstwo nowej taryfy lub grupy taryfowej.
- Przedsiębiorstwo może skrócić okres rozliczeniowy, bez zmiany umowy, w przypadku niewywiązywania się przez Odbiorcę z terminowego regulowania należności co najmniej dwukrotnie w ciągu roku kalendarzowego.
- W przypadku zmiany stanu prawnego nieruchomości przyłączonej do sieci Przedsiębiorstwa, skutkującej zmianą Odbiorcy, Przedsiębiorstwo zawiera umowę z nowym Odbiorcą, z zachowaniem dotychczasowych warunków technicznych świadczenia usług.
Rozdział 4
Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach
§ 9.
- Rozliczenia za usługi zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków są prowadzone przez Przedsiębiorstwo z Odbiorcą w oparciu o ceny i stawki opłat określone w taryfie.
- Ceny usług wodociągowych lub kanalizacyjnych, które nie są zawarte w taryfie, Przedsiębiorstwo określa w cenniku usług dostępnym w jego siedzibie i na stronie internetowej.
§ 10.
- Ilość pobranej wody ustala się na podstawie:
- wskazań wodomierza głównego;
- wskazania wodomierzy w lokalach lub przy punktach czerpalnych w budynkach wielolokalowych;
- przeciętnych norm zużycia wody;
- oszacowania wysokości średniego poboru wody z trzech okresów rozliczeniowych w przypadku braku odczytu wodomierza głównego z przyczyn stojących po stronie Odbiorcy.
- Przedsiębiorstwo dokonuje montażu i demontażu własnych wodomierzy w celu wymiany, naprawy, legalizacji, wykonania przeglądów technicznych oraz miany średnicy wodomierza w przypadkach uzasadnionych wielkością poboru.
§ 11.
- Wodomierz na ujęciu własnym wody służy do prawidłowego określenia ilości ścieków odprowadzanych przez Odbiorcę.
- Jeżeli Odbiorca odprowadzający ścieki oraz pobierający wodę z sieci wodociągowej Przedsiębiorstwa i z własnych ujęć, nie posiada urządzenia pomiarowego, podstawą do ustalania ilości odprowadzanych ścieków jest suma wskazań wodomierza głównego i wodomierza na ujęciu własnym.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 2, Odbiorca umożliwia Przedsiębiorstwu zainstalowanie wodomierza na ujęciu własnym wody.
§ 12.
W razie niemożności odczytu wskazań urządzenia pomiarowego lub wodomierza na ujęciu własnym wody przez Przedsiębiorstwo z powodu jego niesprawności, ilość odprowadzanych ścieków ustala się na podstawie średniego zużycia wody w okresie 3 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności, a gdy jest to nie możliwe – na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego lub iloczynu średniomiesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy nieprawidłowego działania urządzenia pomiarowego lub wodomierza własnego.
§ 13.
Jeżeli rozliczanie następuje na podstawie przeciętnych norm zużycia wody, Odbiorca jest obowiązany do powiadomienia w ciągu 7 dni o wszelkich zmianach skutkujących koniecznością zmiany rozliczeń, w szczególności: ilości osób zamieszkujących lub przebywających na nieruchomości.
§ 14.
- Odczytu osobistego lub zdalnego wodomierzy dokonuje osoba reprezentująca Przedsiębiorstwo.
- Przedsiębiorstwo może dopuścić, z przyczyn stojących po stronie Odbiorcy, podanie odczytu przez Odbiorcę.
§ 15.
- Przedsiębiorstwo może zainstalować na własny koszt, za zgodą Odbiorcy, wodomierz na ujęciu własnym Odbiorcy.
§ 16.
- Przedsiębiorstwo może zainstalować na własny koszt, za zgodą Odbiorcy, wodomierz przedpłatowy w sytuacji, kiedy Przedsiębiorstwo jest uprawnione do wstrzymania świadczenia usług w przypadku wskazanym w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy.
- Wodomierz przedpłatowy jest stosowany do czasu uregulowania przez Odbiorcę należności powstałych przed jego zainstalowaniem.
§ 17.
- Podstawą obciążenia Odbiorcy należnością za usługi świadczone przez Przedsiębiorstwo jest faktura.
- W przypadku niemożności odczytania wskazań wodomierza lub urządzenia pomiarowego, Przedsiębiorstwo wystawia fakturę zaliczkową, która zostaje skorygowane w następnym okresie rozliczeniowym.
§ 18.
- W przypadku kradzieży wodomierza, zerwania plomb, zawinionej przez Odbiorcę, niesprawności lub uszkodzenia wodomierza, Odbiorca jest zobowiązany do pokrycia dodatkowych kosztów poniesionych przez Przedsiębiorstwo: kosztów wodomierza i plomb wodomierzowych wraz z ich montażem, zgodnie z cennikiem usług Przedsiębiorstwa.
- Odbiorca powinien:
- pobierać wodę wyłącznie w celach i dla zasilania nieruchomości określonych w umowie;
- odprowadzać ścieki tylko dla oznaczonych w umowie nieruchomości.
- Zakazuje się bez pisemnej zgody Przedsiębiorstwa:
- pobierania wody z ulicznych hydrantów przeciwpożarowych na cele inne niż przeciwpożarowe;
- podłączanie do przyłącza lub instalacji wodociągowej oraz do instalacji kanalizacyjnej bądź przyłącza kanalizacyjnego innych nieruchomości.
- 4. W razie nielegalnego poboru wody lub nielegalnego odprowadzania ścieków, za okres nielegalnego korzystania z usług, Przedsiębiorstwo może obciążyć korzystającego z usług trzykrotnością cen i stawek opłat za każdą usługę, według:
- ilości pobranej wody lub odprowadzonych ścieków;
- przeciętnych norm zużycia wody; albo
- średniego zużycia wody lub odprowadzonych ścieków sprzed dokonania czynu zabronionego.
Rozdział 5
Warunki przyłączania do sieci
§ 19.
Osoba ubiegająca się o przyłączenie jej nieruchomości do sieci składa w Przedsiębiorstwie wniosek o przyłączenie, który zawiera co najmniej:
- imię i nazwisko (lub nazwę) i adres wnioskodawcy;
- adres do korespondencji;
- adres przyłączanej nieruchomości;
- odpis z właściwego rejestru wskazujący na sposób reprezentacji podmiotu;
- określenie rodzaju instalacji i urządzeń służących do odbioru usług;
- określenie ilości przewidywanego poboru wody, jej przeznaczenia oraz charakterystyki zużycia wody;
- określenia przewidywanej ilości odprowadzanych ścieków i ich rodzaju, a w przypadku dostawców ścieków przemysłowych, również jakości odprowadzanych ścieków oraz zastosowanych lub planowanych do zastosowania urządzeń podczyszczających;
- wskazanie planowanego terminu rozpoczęcia poboru wody i dostarczania ścieków.
§ 20.
- Do wniosku, o którym mowa w § 19, osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci:
- przedstawia dokument określający tytuł prawny do nieruchomości, której dotyczy wniosek;
- załącza mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości, którą planuje się przyłączyć do sieci, względem istniejących sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.
- Przedsiębiorstwo udostępnia zainteresowanym wzór wniosku.
§ 21.
- Warunki przyłączenia zawierają w szczególności:
- miejsce i sposób włączenia przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego do sieci oraz sposób połączenia z instalacjami wodociągowymi lub kanalizacyjnymi nieruchomości;
- parametry techniczne przyłącze wodociągowego lub kanalizacyjnego;
- ciśnienie i ilość wody wymagane dla zaopatrzenie w wodę nieruchomości;
- ilość, rodzaj i jakość odprowadzanych ścieków;
- dane szczegółowe dotyczące: średnicy i miejsca lokalizacji wodomierza głównego wraz z zaworami, wodomierzy przy punktach czerpalnych i wodomierzy na ujęciu własnym i wodomierzy dodatkowych, parametrów i miejsca lokalizacji urządzenia pomiarowego i parametrów innych urządzeń technicznych wynikających z dokumentacji projektowej;
- termin ich ważności, nie krótszy niż dwa lata.
- Jeżeli są spełnione warunki techniczne umożliwiające przyłączenie nieruchomości do sieci, Przedsiębiorstwo wydaje warunki przyłączenie w terminie 30 dni od otrzymania kompletnego wniosku i załączników.
§ 22.
- Na podstawie warunków przyłączenia podmiot przyłączany opracowuje projekt techniczny przyłącza.
- Projekt, o którym mowa w ust. 1, wymaga uzgodnienia z Przedsiębiorstwem, które zajmuje pisemne stanowisko w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty jego złożenia.
- Projekt techniczny przyłącza zawiera co najmniej:
- część tekstową – opis techniczny, w tym obliczenia dotyczące średnicy przyłącza, doboru wodomierza, sposobu odprowadzenia wód deszczowych z nieruchomości;
- część rysunkową zawierającą: plan sytuacyjny na kopii mapy zasadniczej, profile przyłączy, schemat węzła wodomierzowego z lokalizacją zaworu antyskażeniowego;
- kserokopię uprawnień projektowych;
- oświadczenie o prawie dysponowania terenem na cele budowy, w razie usytuowania przyłączy poza nieruchomością podmiotu przyłączanego.
- Pisemne uzgodnienie, o którym mowa w ust. 2, stanowi podstawę do rozpoczęcia budowy przyłącza.
§ 23.
- W razie braku możliwości przyłączenia nieruchomości do sieci, Przedsiębiorstwo w terminie 14 dni informuje o tym wnioskodawcę pisemnie wraz z uzasadnieniem.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Przedsiębiorstwo na wniosek osoby ubiegającej się o przyłączenie (inwestor), może określić odrębne techniczne warunki budowy sieci i przyłączy wodociągowych lub kanalizacyjnych, stanowiące podstawę do zawarcia pisemnej umowy o przyłączenie do sieci (umowa przyłączeniowa).
- Umowa przyłączeniowa zawiera w szczególności:
- określenie zakresu i terminu robót niezbędnych do realizacji przyłączenia;
- sposób uregulowania praw do gruntu, na którym zostanie zlokalizowana sieć;
- nadzór inwestorski;
- granicę własności i miejsce rozgraniczenia eksploatacji sieci;
- zasady i termin ewentualnego przyjęcia przez Przedsiębiorstwo sieci wybudowanych przez inwestora ze środków własnych (przeniesienie własności, ustanowienie praw obligacyjnych).
Rozdział 6
Warunki techniczne określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych
§ 24.
- Dostęp do usług wodociągowo-kanalizacyjnych wyznaczają realizowane przez Przedsiębiorstwo wieloletnie plany rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych uchwalane przez Radę Gminy.
- Dostęp usług Przedsiębiorstwa wyznaczają także techniczne możliwości istniejących urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych: ich stan techniczny, przepustowość, zdolność produkcyjna i lokalizacja nieruchomości.
- Osoby zainteresowane przyłączeniem do sieci mogą uzyskać informacje o dostępności usług w Przedsiębiorstwie, które udostępni do wglądu mapy i dokumentację techniczną istniejących sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz plany rozbudowy tych sieci.
§. 25.
- Warunki techniczne określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych w konkretnym przypadku wyznaczają:
- warunki przyłączenia:
- umowa o przyłączenie;
- informacja o niewiążącym charakterze udzielana przez Przedsiębiorstwo osobom zainteresowanym nabyciem nieruchomości, która ma być przyłączona do sieci.
- Każda nieruchomość powinna być przyłączona do sieci jednym, odrębnym przyłączem wodociągowym lub kanalizacyjnym.
- Odbiorcy zabrania się lokalizacji budynków i budowli oraz nasadzania drzew i krzewów na sieciach wodociągowych w pasie o szerokości 1,5 m oraz na sieciach kanalizacyjnych w pasie o szerokości 2 m, chyba że Przedsiębiorstwo wyda pisemną zgodę na odstępstwo.
- Odbiorca zabezpiecza pomieszczenie, w którym znajduje się zestaw wodomierza głównego, przed zalaniem wodą, zamarzaniem oraz dostępem osób niepowołanych.
- Odbiorca udostępnia nieodpłatnie powierzchnię elewacji budynku lub ogrodzenia w celu umieszczenia tabliczek z oznaczeniem armatury wodociągowej.
Rozdział 7
Sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odbioru wykonanego przyłącza
§ 26.
- Odbiór wykonanego przyłącza następuje w terminie nie dłuższym niż trzy dni robocze po dacie zgłoszenia.
- Zgłoszenie odbioru technicznego przyłącza powinno zawierać co najmniej:
- dane identyfikacyjne inwestora i adres przyłącza;
- proponowany termin odbioru;
- inne warunki odbioru, np. zamknięcie sieci eksploatowanej.
§ 27.
- Wykonane przyłącze podlega odbiorowi technicznemu, który polega na sprawdzeniu przez Przedsiębiorstwo zgodności wykonania przyłącza z dokumentacją projektową i warunkami przyłączenia, w tym kontroli:
- ułożenia rur w otwartym wykopie, pod rygorem odkrycia wykonanego przyłącza przez podmiot przyłączany bądź pokrycia kosztu inspekcji TV przyłącza kanalizacyjnego;
- funkcjonowania zestawu wodomierzowego na przyłączu wodociągowym w budynku lub w studni wodomierzowej;
- wykonania studni wodomierzowej na przyłączu wodociągowym;
- wykonania studni kanalizacyjnej na przyłączu kanalizacyjnym;
- szczelności wykonanego przyłącza.
- Przed sporządzeniem protokołu odbioru końcowego przyłącza, osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zobowiązana jest dostarczyć Przedsiębiorstwu geodezyjną inwentaryzację powykonawczą przyłącza, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 43 ust. 1 i 3 ustawy – Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290 z późn. zm.).
- Protokół odbioru przyłącza stanowi potwierdzenie prawidłowości jego wykonania.
- Przedsiębiorstwo może odmówić przyłączenia do sieci, jeśli przyłącze zostało wykonane: bez jego wiedzy, niezgodnie z wydanymi warunkami technicznymi lub przepisami prawa, w tym z niniejszym regulaminem.
- Włączenie dopływu wody z sieci wodociągowej lub włączenie odbioru ścieków do sieci kanalizacyjnej, dokonywane jest przez Przedsiębiorstwo niezwłocznie po dokonaniu odbioru technicznego przyłącza oraz zawarciu umowy.
Rozdział 8
Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków
§ 28.
- Przedsiębiorstwo informuje Odbiorców o:
- planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody;
- stopniu przewidywanego obniżenia jakości wody;
- przewidywanych zakłóceniach odbioru ścieków;
- w sposób zwyczajowo przyjęty, co najmniej na dwa dni przed planowanym terminem.
- W razie przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin, Przedsiębiorstwo udostępnia zastępczy punkt poboru wody i informuje Odbiorców o możliwości korzystania z tego punktu.
- W nagłych przypadkach niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków, Przedsiębiorstwo informuje niezwłocznie Odbiorców o rodzaju zakłóceń i przewidywanym czasie ich trwania.
- Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 9
Standardy obsługi odbiorców usług, w tym sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków
§ 29.
Odbiorca ma prawo do uzyskania od Przedsiębiorstwa:
- wszelkich informacji dotyczących realizowanych przez Przedsiębiorstwo usług;
- wyjaśnienia treści: umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzenie ścieków, warunków przyłączenia, umowy o przyłączenie i innych wiążących Odbiorcę dokumentów;
- informacji o przewidywanych zakłóceniach w realizacji usługi zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków.
§ 30.
- Odbiorca ma prawo do zgłaszania reklamacji, dotyczących w szczególności:
- ilości i jakości świadczonych usług;
- wysokości opłat za usługi;
- funkcjonowania przyrządów pomiarowych (opomiarowania) niezależnie od ich własności.
- Reklamacja powinna być sporządzona w formie pisemnej.
- Reklamacja dotycząca naruszenia jakości, ciągłości dostaw i ciśnienia wody powinna być dokonana niezwłocznie po wystąpieniu zakłócenia w celu dokonania sprawdzenia przez Przedsiębiorstwo.
- Inne reklamacje Odbiorca może zgłaszać w terminie do 21 od daty otrzymania faktury lub zdarzenia stanowiącego podstawę reklamacji.
- Reklamacja powinna zawierać:
- imię i nazwisko lub firmę Odbiorcy oraz jego adres zamieszkania bądź siedziby;
- opis przedmiotu reklamacji;
- przedstawienie okoliczności uzasadniających reklamację;
- numer i datę umowy, jeśli Odbiorca posiada więcej, niż jedną umowę;
- podpis Odbiorcy.
- Przedsiębiorstwo rozpatruje reklamację w terminie do 14 dni roboczych od daty jej wniesienia. Jeżeli istnieje konieczność przeprowadzenia szczegółowego postępowania wyjaśniającego, termin ten może ulec przedłużeniu do 30 dni.
- Jeżeli rozpatrzenie reklamacji wymaga podjęcia czynności na terenie nieruchomości należącej do Odbiorcy, udostępnia on nieruchomość osobom reprezentującym Przedsiębiorstwo. Zaniechanie tego obowiązku wstrzymuje rozpatrzenie reklamacji.
- Przedsiębiorstwo udziela odpowiedzi na reklamację w formie pisemnej. Możliwe jest także udzielenie odpowiedzi na reklamację pocztą elektroniczną, faxem lub w inny sposób, o ile Odbiorca wskaże taką formę.
- Odmowa uwzględnienia reklamacji przez Przedsiębiorstwo w całości lub w części wymaga sporządzenia uzasadnienia.
- W przypadku reklamacji wskazań wodomierza głównego, reklamację uwzględnia się, o ile kontrola metrologiczna potwierdzi nieprawidłowość działania tego wodomierza.
- Jeśli reklamacja dotyczy parametrów wody, ich sprawdzenie następuje na przyłączu wodociągowym lub na najbliższym odcinku sieci wodociągowej w miejscu technicznie dostępnym.
§ 31.
Przedsiębiorstwo udziela odpowiedzi Odbiorcy w sprawach innych niż reklamacje, w szczególności sprawach zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków, w terminach:
- zapytania otrzymane telefonicznie, faksem lub drogą elektroniczną – bez zbędnej zwłoki, jednak w terminie nie dłuższym niż 3 dni robocze, tym samym kanałem informacyjnym;
- wystąpienia na piśmie – w terminie 14 dni w formie pisemnej, chyba, że Odbiorca dopuści udzielenie informacji w innej formie.
§ 32.
- Informacje podane przez Odbiorcę w umowie, dotyczące w szczególności: adresu siedziby lub miejsca zamieszkania, adresu do korespondencji, wiążą strony do czasu pisemnego zawiadomienie o ich zmianie przez Odbiorcę.
- Odbiorca ponosi odpowiedzialność za skutki wynikające z zaniedbania obowiązku, o którym mowa w ust. 1, w szczególności pisma kierowane do Odbiorcy na dotychczasowy adres dwukrotnie i przez niego nie odebrane, pozostawia się w aktach Przedsiębiorstwa ze skutkiem ich doręczenia.
§ 33.
- W przypadku opóźnienia z wpłatą należności, Przedsiębiorstwo wystawia upomnienie, którego kosztami obciąża Odbiorcę.
- Koszt upomnienia wynosi dwukrotność wartości przesyłki poleconej w Poczcie Polskiej.
- Upomnienie może zostać wysłane Odbiorcy nie częściej, niż raz w miesiącu.
§ 34.
- Kontrolę i czynności dokonywane na podstawie art. 7 ustawy przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących u Odbiorcy, w sposób nie zakłócający pracy, z zastrzeżeniem art. 10 pkt 3 ustawy.
- Kontrolę w budynku mieszkalnym lub lokalu mieszkalnym przeprowadza się w godzinach od 700 do 2000, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
Rozdział 10
Warunki dostarczanie wody na cele przeciwpożarowe
§ 35.
- Punktami przeznaczonymi do poboru wody na cele gaśnicze z sieci wodociągowej są hydranty przeciwpożarowe lub inne miejsca uzgodnione z Przedsiębiorstwem.
- Umowa na pobór wody na cele przeciwpożarowe i inne cele wymienione w art. 22 ustawy, zawierane jest przez Przedsiębiorstwo z Gminą Maków Podhalański.
- Rozliczenia za wodę pobraną na cele wskazane w ust. 2 dokonywane jest na podstawie cen i stawek ustalonych w taryfie w rozliczeniu dwumiesięcznym.
- W przypadku poboru wody na cele przeciwpożarowe z urządzeń wodociągowych, którymi jest dostarczana woda dla innych Odbiorców, jednostka straży pożarnej niezwłocznie przekazuje Przedsiębiorstwu informacje o ilości pobranej wody.